Asociaţia de Standardizare din România

Acasă » Noutati » LANSAREA LA 1 NOIEMBRIE A STANDARDULUI ISO 26000, REFERITOR LA RESPONSABILITATEA SOCIALĂ

LANSAREA LA 1 NOIEMBRIE A STANDARDULUI ISO 26000, REFERITOR LA RESPONSABILITATEA SOCIALĂ

Traducere: Maria Bratu – Comunicat de presă ISO nr. 1366/2010

Data de 1 noiembrie 2010 va marca lansarea unuia dintre standardele ISO cele mai aşteptate în ultimii ani – ISO 26000, Linii directoare referitoare la responsabilitatea socială, care furnizează un ghid cu privire la responsabilitatea socială întreprinderilor din sectorul privat şi organizaţiilor din sectorul public.

Standardul ISO 26000 va face obiectul unei prezentări oficiale la Geneva, la care secretarul general, Rob Steele, va invita membrii grupului de lucru alcătuit din experţii care au elaborat standardul – Jorge E.R. Cajazeira, preşedinte, şi Staffan Söderberg, vicepreşedinte, reprezentând ABNT-ul, membru al ISO pentru Brazilia, şi SIS-ul, pentru Suedia.

Vor mai fi invitaţi reprezentanţi ai utilizatorilor potenţiali ai standardelor, mai ales din industrie, şi autorităţi publice, care au manifestat un interes deosebit şi un sprijin activ pentru liniile directoare internaţionale referitoare la responsabilitatea socială.

Rob Steele a afirmat:

Publicarea ISO 26000 este foarte aşteptată în lumea întreagă de către organizaţiile de toate tipurile, de întreprinderile din sectorul privat sau de organizaţiile din sectorul public. Responsabilitatea socială capătă o importanţă decisivă întrucât societatea o cere tot mai mult la nivel internaţional. ISO 26000 se distinge de numeroasele iniţiative existente în domeniul responsabilităţii sociale prin faptul că acest standard creează un adevărat consens internaţional cu privire la definirea responsabilităţii sociale şi problemele centrale de care trebuie să se ţină seama pentru implementarea sa. În plus, standardul se bazează pe participarea unei largi game de părţi interesate – state în curs de dezvoltare, întreprinderi, autorităţi publice, consumatori, organizaţii din domeniul muncii, organizaţii neguvernamentale şi altele”.

Potrivit standardului, realitatea şi percepţia performanţelor unei organizaţii în domeniul responsabilităţii sociale pot influenţa:

  • avantajele sale concurenţiale;
  • reputaţia sa;
  • capacitatea sa de a atrage salariaţii, membrii, clienţii şi utilizatorii săi;
  • menţinerea motivaţiei şi a angajamentului angajaţilor săi, precum şi a productivităţii;
  • viziunea investitorilor, proprietarilor, donatorilor, sponsorilor şi a comunităţii financiare;
  • relaţiile sale cu întreprinderile, autorităţile publice, mijloacele media, furnizorii, clienţii şi comunitatea.

Standardul ISO 26000, a cărui elaborare a debutat în 2005, a fost realizat de grupul de lucru al ISO referitor la responsabilitatea socială, alcătuit dintr-o gamă largă de părţi interesate – cel mai mare şi cel mai diversificat dintre toate grupurile constituite vreodată pentru a elabora un standard ISO.

Şase grupuri principale de părţi interesate au participat la elaborarea documentului: industria, autorităţile publice, organizaţiile din domeniul muncii, organizaţiile neguvernamentale, serviciile, cercetarea, etc. Participarea a avut la bază unele criterii precum reprezentarea geografică echilibrată şi numărul ponderat de bărbaţi-femei.

Grupul de lucru a fost alcătuit din experţi ai membrilor ISO (organisme naţionale de standardizare) şi din organizaţii de legătură (asociaţii reprezentând întreprinderile, consumatorii sau organizaţiile din domeniul muncii, precum şi organizaţii interguvernamentale sau neguvernamentale).

Cu ocazia ultimei reuniuni a grupului de lucru al ISO referitor la responsabilitatea socială, din iulie 2010, 450 de experţi participanţi şi 210 observatori din 99 de state membre ale ISO şi 42 de organizaţii de legătură au luat parte la lucrări.

ISO 26000 prezintă linii directoare pentru toate tipurile de organizaţii, indiferent de mărimea sau localizarea lor, incluzând:

  • conceptele, termenii şi definiţiile referitoare la responsabilitatea socială;
  • originile, orientările şi caracteristicile responsabilităţii sociale;
  • principiile şi practicile din domeniul responsabilităţii sociale;
  • problemele centrale şi domeniile de acţiune ale responsabilităţii sociale;
  • integrarea, concretizarea şi promovarea unui comportament responsabil în cadrul organizaţiei, prin intermediul politicilor şi practicilor sale, în sfera sa de influenţă;
  • identificarea părţilor interesate şi dialogul cu ele;
  • comunicarea cu privire la angajamentele, performanţele şi alte informaţii referitoare la responsabilitatea socială.

ISO 26000 este un standard cu aplicare voluntară, care oferă linii directoare. El nu este destinat unor scopuri de certificare precum standardele ISO 9001:2008 (managementul calităţii) şi ISO 14001:2004 (managementul de mediu).

Anunțuri

1 comentariu

  1. […] This post was mentioned on Twitter by catalintenita, Razvan Bucur. Razvan Bucur said: LANSAREA LA 1 NOIEMBRIE A STANDARDULUI ISO 26000, REFERITOR LA RESPONSABILITATEA SOCIALĂ http://bit.ly/9w1K3Q […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: