Asociaţia de Standardizare din România

Acasă » Noutati » Cum să îmbunătăţim dezvoltarea standardelor de afaceri

Cum să îmbunătăţim dezvoltarea standardelor de afaceri

de Jacob Holmblad

Atunci când sunt întrebat din funcţia mea de vicepreşedinte al ISO (conducerea tehnică) şi preşedinte al managementului general al activităţii tehnice din ISO, despre cel mai important obiectiv al ISO, răspunsul meu este întotdeauna acelaşi: ne dorim să producem standarde de calitate care întrunesc cerinţele pieţei – dar mai bine şi mai repede decât ieri! Într-o manieră pozitivă, o muncă de Sisif; nu se va opri niciodată – performanţele pot fi mereu îmbunătăţite.

Totuşi răspunsul meu la provocarea numărul unu a ISO este relativ simplu, implementarea sa actuală este mult mai complexă. Dar vestea bună este că ISO deja se află pe un curs bun şi, mai mult, perspectivele şi planurile de viitor ce vizează noi îmbunătăţiri nu au fost niciodată mai bune.

Să ne uităm la punctul de plecare al ISO – şi unde este ISO azi. Bine, rezultatul tangibil al muncii ISO este o colecţie de mai bine de 18.500 de standarde internaţionale în vigoare şi documente de standardizare. Acestea sunt constant menţinute şi completate cu aproximativ 100 de standarde noi sau revizuite care sunt publicate în fiecare lună. Stocul actual de teme în curs de elaborare este de 3.900, fiecare dintre ele se va finaliza cu, cel puţin, o publicaţie ISO.

Suntem în legătură cu mai mult de 500 organizaţii regionale şi internaţionale, asigurând astfel coordonarea tehnică şi consecvenţa şi evitând suprapunerile inutile. Acestea sunt cifrele care fac din ISO cea mai mare organizaţie de elaborare a standardelor. Cu toţii împărţim o parte din muncă şi putem fi într-adevăr mândri de munca noastră deosebită.

Dinamismul ISO poate fi văzut în cele 40 comitete tehnice noi, create în timpul actualului Plan Strategic, care se adresează unor domenii noi şi unui număr mare de subiecte relevante pe plan global. Informaţia şi securitatea socială, răspunsul la schimbările climatice, eficienţa energetică şi resursele regenerabile, proiectarea şi funcţionarea unor construcţii durabile şi resursele regenerabile, funcţionarea şi proiectarea clădirilor durabile, serviciile de apă, nanotehnologia, sistemele de transport inteligent, managementul siguranţei alimentului, informatica în domeniul sănătăţii şi responsabilitatea socială, sunt doar câteva exemple care ilustrează expertiza vastă a ISO. Câteva din aceste domenii de activitate provin din noua piaţă sau din nevoile societăţii, în timp ce celelalte sunt răspunsuri şi contribuţii la domenii inovatoare ale muncii.

Către viitor

Nu mă pot gândi la un instrument de management mai puternic capabil să lanseze o organizaţie în viitor, decât planul său strategic.

Consiliul Tehnic de Management al ISO (TMB) care în mod tradiţional se focalizează pe chestiuni tehnice a avut de-a lungul timpului o abordare mai direcţionată pe management.

Prin această nouă abordare, dezvoltarea Planului Strategic al ISO 2011- 2015 a fost văzută ca o oportunitate pentru consiliul tehnic  ca acesta să fie mai vizibil în crearea răspunsului ISO la viitoarele provocări şi oportunităţi.

Din perspectiva consiliului tehnic, procesul de consultări pe Planul Strategic ISO relevă trei arii cheie de direcţionare în privinţa procedurilor şi proceselor ISO.

Nevoile pieţei

 

Prima zonă importantă în care se concentrează preocupările este introducerea temelor noi. O nevoie clară a fost indicată pentru o justificare valabilă şi o activitate prenormativă  adecvată înaintea introducerii temelor noi, (care acoperă, de exemplu, obiectivele proiectului, specificaţiile şi beneficiile aşteptate, secretariatul potenţial, identificarea părţilor interesate şi a celor dedicaţi şi a nivelelor de expertiză). Mai departe, am identificat nevoia de o mai bună verificare care să asigure că propunerile de teme noi răspund nevoilor recunoscute ale pieţei.

Candidaţi eficienţi

Al doilea aspect este despre calificarea şi competenţele indivizilor si organizaţiilor care joacă un rol critic în procesul de dezvoltare a standardelor. Comentariile Comitetului tehnic completează acest aspect prin măsurile care trebuie luate pentru a asigura că secretarii şi şefii comitetelor tehnice sunt numiţi într-o poziţie pentru a fi cei mai eficienţi în atingerea scopurilor sistemului ISO şi că sistemul ISO se angrenează cu parţi interesate relevante.

Timpul pentru piaţă

Al treilea aspect priveşte timpul de elaborare al standardelor. Consiliul Tehnic de Management (TMB) al ISO şi mulţi membri ISO au opinat că ISO ar trebui să revizuiască diferitele aspecte ale sistemului ISO care au un impact asupra vitezei cu care se elaborează standardele, acordând o atenţie deosebită direcţionării viitoare a întregului proces.

Proiecte de îmbunătăţite

Aşa cum s-a menţionat mai devreme, Consiliul Tehnic de Management (TMB) al ISO are responsabilitatea de a menţine, evalua şi îmbunătăţi în continuu, procesul de elaborare a standardelor ISO pentru a îndeplini necesităţile şi speranţele părţilor interesate. Până în acest moment, a fost stabilit un număr de proiecte de îmbunătăţire în cadrul Consiliului Tehnic, în anii care au trecut, pentru a se adresa aspectelor specifice din procesul de elaborare.

În particular, două iniţiative merită menţionate şi relaţionate direct cu procesul principal al ISO. Prima este de a creşte acceptarea şi de a asigura relevanţa pe piaţă a standardelor ISO prin măsuri la vedere la stadiul de propunere (prin Grupul de Lucru privind relevanţa pe piaţă din cadrul Consiliului Tehnic de Management). O a doua iniţiativă este luarea în considerarea a unor posibile modelele alternative de elaborare, cât şi examinarea implicării părţilor interesate, ca practică, în cadrul organismelor de standardizare naţionale şi a organizaţiilor de legătură (prin intermediul Grupului de Evaluare a Proceselor din cadrul TMB). Aceste iniţiative vor contribui la evoluţia părţilor cheie din procesul ISO.

Dublarea eforturilor

Secretariatul Central al ISO (ISO/CS) are un rol decisiv în structura tehnică a organizaţiei cu responsabilitatea de a ajuta îmbunătăţirea continuă a performanţei prin, de exemplu, facilitarea realizării datelor limită şi progresul muncii în programul tehnic al ISO.

Privirea de ansamblu şi planurile pentru îmbunătăţiri viitoare nu au fost niciodată mai bune

Secretariatul Central al ISO trebuie, de asemenea, să îmbunătăţească continuu oportunităţile şi performanţa, să-şi ajusteze procesele interne, să se asigure că serviciile sale continuă să satisfacă aşteptările din programul tehnic. Acestea şi alte îmbunătăţiri de sistem aduse de către Consiliul Tehnic au contribuit, împreună cu modul său reglat de funcţionare, la o descreştere constantă a perioadei medii de timp necesară pentru elaborarea standardelor de la 47 de luni în anul 2003, la 32.8 luni în anul 2009 (30% descreştere în şapte ani). Un rezultat chiar remarcabil!

Dar nu este timp să dormim pe lauri – trebuie să continuăm să construim pe aceste câştiguri şi succese solide şi să le consolidăm şi să introducem noi instrumente pentru a veni în întâmpinarea mesajelor de neconfundat şi a cererilor clare exprimate în timpul consultărilor pentru Planul Strategic ISO 2011 – 2015, pentru a îmbunătăţi şi mai mult oportunităţile, relevanţa şi utilizarea standardelor ISO.

Accelerarea procesului

Una dintre soluţiile pentru a veni în întâmpinarea cererii de îmbunătăţire continuă a producţiei este proiectul „ISO Living Laboratory”. Proiectul care este în curs de desfăşurare este destinat dezvoltării un instrument şi a unui mediu de îmbunătăţire a performanţei pentru a modela procesul de standardizare al ISO de la un capăt la celălalt; cuantificării impactului potenţialelor schimbări în proces; şi pentru a aduce o valoare crescută părţilor interesate ale ISO.

Personal, sunt convins că Living lab se va adăuga la procesele noastre de bază cu aceeaşi importanţă şi efect cu care ISO 9000 s-a adăugat la marca noastră.

Living lab împreună cu temele scoase în evidenţă în acest raport special vor forma problemele principale pentru următoarea conferinţă din iunie anul viitor a preşedinţilor comitetelor tehnice ISO. Pe lângă faptul că oferă Secretariatului Central ISO şi TMB o ocazie excelentă de a informa şi de a discuta subiectele relevante pentru preşedinţii, secretarii şi comitetele noastre, conferinţa ne va oferi, de asemenea, o ocazie excelentă de a primi informaţii de la clienţii noştri importanţi – toţi cei care prin muncă şi dedicaţie au contribuit la elaborarea standardelor şi publicaţiilor ISO. Făcând acest lucru, vom fi mai bine echipaţi pentru a ne satisface clienţii, a ne deservi pieţele, şi în ultimul rând, a ne îndeplini misiunea ISO de cea mai  mare organizaţie de standardizare din lume.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: